Συγγραφή Διδακτορικής Πρότασης: Μεθοδολογία, Στρατηγικές και Συγγραφικά Εργαλεία

Συγγραφή Διδακτορικής Πρότασης: Μεθοδολογία, Στρατηγικές και Συγγραφικά Εργαλεία

Συγγραφή Διδακτορικής Πρότασης: Μεθοδολογία, Στρατηγικές και Συγγραφικά Εργαλεία

Η συγγραφή διδακτορικής πρότασης είναι μια απαιτητική αλλά κρίσιμη διαδικασία, που καθορίζει την πορεία του υποψήφιου διδάκτορα στην ακαδημαϊκή έρευνα. Το παρόν πρόγραμμα προσφέρει μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση, η οποία συνδυάζει θεωρία, πρακτικές δεξιότητες και εργαλεία υποστήριξης. Οι συμμετέχοντες, μέσα από συστηματικά βήματα, θα καταλήξουν σε μια πλήρως διαμορφωμένη και αξιολογήσιμη πρόταση.

Βασικά στοιχεία

  • 📅 Διάρκεια: 2 μήνες (96 ώρες). Από 12/1/2026 έως 8/3/2026.

  • 🎓 Πιστοποίηση: Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης με 3.2 ECTS.

  • 💻 Τρόπος: Εξ αποστάσεως, ασύγχρονη εκπαίδευση.

  • 💰 Κόστος: 250€ (με δωρεάν bonus πρόγραμμα Σύνταξης Βιογραφικού).

  • Προϋποθέσεις εισαγωγής-συμμετοχής στο πρόγραμμα: Πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

🔹 Περιγραφή Προγράμματος

Το δίμηνο σεμινάριο με τίτλο «Συγγραφή Διδακτορικής Πρότασης: Μεθοδολογία, Στρατηγικές και Συγγραφικά Εργαλεία» έχει ως στόχο να εισάγει τους συμμετέχοντες στις βασικές αρχές συγγραφής προτάσεων διδακτορικής διατριβής ενισχύοντας τόσο τη θεωρητική κατάρτιση όσο και την πρακτική εφαρμογή.

Μέσα σε Οκτώ εβδομάδες εντατικής εκπαίδευσης, οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με τη δομή και τα είδη προτάσεων διδακτορικής διατριβής, τη δεοντολογία της συγγραφής, τη σωστή χρήση βιβλιογραφικών πηγών, καθώς και τη διατύπωση και τεκμηρίωση επιστημονικού λόγου. Το πρόγραμμα συνδυάζει θεωρητική διδασκαλία, βιωματικά εργαστήρια και ανατροφοδότηση σε πραγματικό χρόνο, ενθαρρύνοντας τη συγγραφή μιας πρότασης έως το τέλος του σεμιναρίου.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε μεταπτυχιακούς φοιτητές, υποψήφιους διδάκτορες και ερευνητές που επιθυμούν να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους στη συγγραφή διδακτορικής πρότασης, αποκτώντας μεθοδολογική καθοδήγηση, ακαδημαϊκή οργάνωση και γνώση των σύγχρονων εργαλείων που υποστηρίζουν την ερευνητική διαδικασία.

🔹 Μαθησιακοί Στόχοι

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι συμμετέχοντες θα μπορούν να:

  • Κατανοούν εις βάθος τη λειτουργία, τη δομή και τα κριτήρια αξιολόγησης μιας διδακτορικής πρότασης
  • Αναπτύσσουν το ερευνητικό πρόβλημα με σαφήνεια και εστίαση
  • Ενσωματώνουν κατάλληλη θεωρία και βιβλιογραφία
  • Επιλέγουν και τεκμηριώνουν μεθοδολογική προσέγγιση
  • Χρησιμοποιούν τεχνικές συγγραφής και εργαλεία υποστήριξης
  • Οργανώνουν, παρουσιάζουν και υποβάλλουν την πρότασή τους με επαγγελματισμό

🔹 Διδακτικές Ενότητες

  1. Ενότητα 1: Η Φύση της Διδακτορικής Έρευνας

    • Τι είναι η διδακτορική πρόταση; Δομή, στόχοι, παραδείγματα
    • Διαφορές ανάμεσα σε διδακτορικό, ερευνητική εργασία και πρόταση χρηματοδότησης
    • Χαρακτηριστικά μιας καλής πρότασης (πρωτοτυπία, σκοπιμότητα, συμβολή)

    Ενότητα 2: Οριστικοποίηση Ερευνητικού Θέματος

    • Από την ιδέα στο ερευνητικό πρόβλημα
    • Πλαισίωση με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία
    • Διατύπωση του βασικού ερωτήματος και των υπο-ερωτημάτων

    Ενότητα 3: Ανασκόπηση Βιβλιογραφίας και Εννοιολογικό Πλαίσιο

    • Πώς αναζητούμε, οργανώνουμε και αναλύουμε τη βιβλιογραφία
    • Θεωρητικά μοντέλα και εννοιολογική προσέγγιση
    • Χρήση εργαλείων (Zotero, Mendeley, Connected Papers)

    Ενότητα 4: Διαμόρφωση Στόχων και Υποθέσεων

    • Σχέση μεταξύ προβλήματος, σκοπών, στόχων και υποθέσεων
    • Ερευνητικά ερωτήματα: Κριτήρια διατύπωσης
    • Μετατροπή προβλήματος σε ερευνητικό σχέδιο

    Ενότητα 5: Μεθοδολογία Έρευνας – Μέρος Α’

    • Επιλογή μεθόδου: ποσοτική, ποιοτική, μικτή
    • Στρατηγικές σχεδίασης: πείραμα, μελέτη περίπτωσης, έρευνα πεδίου
    • Τεχνικές συλλογής δεδομένων και είδη εργαλείων

    Ενότητα 6: Μεθοδολογία Έρευνας – Μέρος Β’

    • Επιλογή δείγματος, κριτήρια, μέγεθος
    • Ανάλυση δεδομένων: Στατιστικές, θεματική ανάλυση, grounded theory κ.ά.
    • Ηθική της έρευνας – έγκριση από επιτροπές δεοντολογίας

    Ενότητα 7: Συγγραφική Ολοκλήρωση – Δομή και Τεχνικές

    • Εισαγωγή, περίληψη, χρονοδιάγραμμα (Gantt), βιβλιογραφία
    • Ακαδημαϊκή γραφή και αναθεώρηση (self-editing)
    • Συνοδευτικά έγγραφα: CV, motivation letter, ethics statement

    Ενότητα 8: Ανατροφοδότηση, Παρουσίαση και Υποβολή

    • Ανατροφοδότηση από peers και διδάσκοντες
    • Παρουσίαση πρότασης (pitching – 5’ παρουσίαση)
    • Τελικά βήματα για την υποβολή (σε επιτροπή/φορέα/σχολή)

🔹 Διδάσκοντες

Δρ Αλέξανδρος Τζάλλας

Αναπληρωτής Καθηγητής, Παν. Ιωαννίνων
Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος.

Δρ. Ιωάννης Στύλιος

Συμβασιούχος Καθηγητής Παν. Ιωαννίνων
Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του προγράμματος.

Δρ. Ματίνα Ζέρβα

Συμβασιούχος Καθηγήτρια, Παν. Ιωαννίνων
Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη του προγράμματος.

Πιστοποίηση

Με την επιτυχή ολοκλήρωση απονέμεται Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης με 3.2 ECTS, αναγνωρισμένο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

🚀 Γιατί να το επιλέξω;